Różnorodne ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny

Zestawy ćwiczeń usprawniających narządy artykulacyjne, które powinny wykonywać nie tylko dzieci z wadami wymowy , ale także dzieci  będące w trakcie rozwoju mowy.

Ćwiczenia warg:

  • Wymawianie na przemian „a” – „o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej.
  • Oddalanie od siebie kącików ust, jak przy „i”.
  • Zbliżanie do siebie kącików ust jak przy „u”.
  • Parskanie ( wprawianie warg w drganie).
  • Ssanie wargi górnej, a potem dolnej.
  • Masaż warg zębami (górnymi dolnej wargi i odwrotnie).
  • Dmuchanie na płomień świecy, na watkę lub piłkę pingpongową.
  • Układanie ust, jak przy wymowie samogłosek ustnych, z wyraźną przesadną artykulacją warg, np. w kolejności: a-i-o-u-y, u-a-i-o-y, o-a-y-i-u, y-i-o-a-u. u-i-y-a-o.W następnej fazie łączymy samogłoski w pary: a-i, a-u, i-a, u-o, i-u, o-i, u-i, a-o.
  • Wargi wysunąć do przodu, ściągnąć je (jak przy gwizdaniu) i przesuwać w kąciki ust: w prawo, w lewo, a następnie ruchy okrężne.

Ćwiczenia języka:

  • „Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.
  • Dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę ucha lewego i prawego.
  • Oblizywanie dolnej i górnej wargi.
  • Wysuwanie języka na zewnątrz i cofanie w głąb jamy ustnej.
  • Kląskanie.
  • Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych zębów, a następnie do górnej wargi przy maksymalnym opuszczeniu szczęki dolnej.
  • Język wysunięty w kształcie grota wykonuje poziome ruchy wahadłowe od jednego do drugiego kącika ust.
  • Wargi ściągnięte i zaokrąglone unoszą boki języka.
  • Lekko wysunięty język opiera się na wardze dolnej i przyjmuje na przemian kształt „łopaty” i „grota”.
  • Ruchy koliste języka w prawo i lewo na zewnątrz jamy ustnej.
  • Oblizywanie zębów i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami. Szpara ustna zamknięta.

Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie.

  • Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.
  • Płukanie gardła ciepłą wodą.
  • Chrapanie na wdechu i wydechu.
  • Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.
  • Wymawianie połączeń- głosek tylnojęzykowych zwartych z samogłoskami np.: „ga, go, ge, gu, gi, gą, gę…” i to samo z głoską „k”.
  • Wypowiadanie sylab: „ak, ok, uk, ek, yk, ik ąk, ęk, aga, ogo, ugu, eke, ygy, iki, ago, ęgę”.
  • Nabranie powietrza nosem i zatrzymanie w jamie ustnej. Policzki nadęte. Początkowo nadymać policzki z zatkanym nosem, a następnie próbować połykać powietrze.

Ćwiczenia oddechowe

  • Wdech nosem( usta zamknięte) i wydech ustami (chuchanie).
  • Dmuchanie na ogień świecy.
  • Dmuchanie na piłkę pingpongową.
  • Dmuchanie na kulę z waty zaczepioną na nitce.
  • Dmuchanie przez rurkę do szklanki z wodą.
  • Dmuchanie na wiatraczek.
  • Chłodzenie „gorącej zupy na talerzu”- dmuchanie ciągłym strumieniem.
  • „Zdmuchiwanie mlecza” – długo, aż spadnie ostatnie nasionko.
  • „Odtajanie zmarzniętej szyby”- chuchanie (długie).
  • „Chuchanie na ręce, bo zmarzły”.
  • Lokomotywa oddaje nadmiar pary: „fff” lub „szsz”.
  • Wypuszczanie powietrza z balonika , piłki, dętki, (długie „sss”).
  • Zabawa w pociąg. Lokomotywa sapie („pach, pach” lub „pf, pf”).Pociąg rusza („cz-cz-cz-cz”) na jednym wydechu.
  • Naśladowanie głosów zwierząt np. „mmuu…, beee, kukurykuuu, ko-ko-ko, kwa-kwa, hau- hau.”
  • Nadmuchiwanie balonika.
  • Naśladowanie syreny- „eu, eu, eu”.
  • Liczenie na jednym wydechu.
  • Powtarzanie zdań na jednym wydechu (najpierw krótkie, potem coraz dłuższe).
  • Powtarzanie zdań szeptem.
  • Naśladowanie śmiechu różnych ludzi:

          -staruszki- „he-he-he”

          -kobiety – jasny -„ha-ha-ha”

          -mężczyzny- rubaszny- „ho-ho-ho”

          -dziewczynki- piskliwy, chichotliwy- „hi-hi-hi”.

  • dmuchanie piórka.

Ćwiczenia onomatopeiczne –  z zastosowaniem wyrazów dźwiękonaśladowczych

  • Bum, bum – bębenek
  • Gęgęgę – gąska
  • Drrryń, drrryń – telefon
  • Bzzzzzz – leci pszczoła
  • Gul, gul  – indor
  • Beeee- baranek
  • Meee- kózka
  • Brrrr- jak zimno
  • Wio wio koniku
  • Grrrrr- warczy zły pies                                                                                                                                         
  • Dźyn, dźyń – dzwoni dzwoneczek
  • Łubudu – coś spadło
  • Bim –bam-bom – bije zegar
Scroll to Top
Skip to content